Followers

Saturday, November 26, 2011

baby dah 19minggu



oh sekejap je mase berlalu... :) baby dalam perut dah berusia 19minggu...
minggu depan cukup la 5bulan.. iaitu 20minggu..
sgt xsabar okey mummy nak tggu kamu keluar..


~keterangan picca~

~~nampak x perut itu yang semakin membuncit gara2 ade baby didalamnya~~
**kalau pakai baju body sah2 dah nampak... baju ni besar hihi**


last week baru g buat kad tuk pregnent kat klinik... klinik swasta je...
klu klinik gov agak jauh nak g.. so plih la mne yg senang nak dituju... :)

last week timbang berat badan : 56kg (bulan depan 19hb 12 check lg... ntah bpe berat aku naik) pastu amek darah ngn air kencing... result dh dapat... tp lom g collect lg.. sbb hubby bz keje...


time scan aritu... baby tunjuk muke die (kire menghadap kearah kite la) phm ker.... dah cukup sume sifat.. jari jemari halus2 je... kaki tangan mata n sume2 nye dh cukup...

YA ALLAH... terime kasih ya allah... bby sihat n comel je tengok kt scan 2..... pastu berkelip2 jantung die... :) hubby aku senyum je...

skrg baby dah mule gerak2 dlm perut... bile baby gerak... aku yg rase geli... lagi2 klu die gerak 2 kat bhgian bawah pusat... mmg lah geli... esok2 dh lg mmbesar xtau la cmne rse geli 2.. hihihi... seronok sgt... nampaknye baby dh mule nak aktifkan diri die... aminnn... mummy doakan kamu sihat didalam sana...



jom baca ni...


Panjang janin dari kepala sampai bokong saat ini adalah 13 – 15 cm dan berat badan janin berkisar 200 gram. Perkembangan sensorik dari janin semakin bertambah. Otak janin akan mengembangkan area untuk penciuman, indera rasa, pendengaran, penglihatan, dan sensasi raba. Beberapa penelitian menyebutkan bahwa janin sudah dapat mendengar suara sekarang, jadi berbicaralah baik Ibu maupun Bapak untuk semakin menguatkan ikatan batin dengan janin. Janin Ibu akan lebih banyak tidur, sekitar 20 jam sehari. Janin justru baru bangun ketika Ibu berusaha untuk tidur.

Lapisan menyerupai lilin yang menyelubungi tubuh janin disebut vernix kaseosa mulai terbentuk di seluruh kulit janin. Lapisan ini berwarna putih dan berminyak. Verniks berfungsi melindungi kulit janin dari cairan amnion. Tanpa verniks, kulit bayi akan terlihat keriput saat lahir.

Ibu :

Berat badan Ibu semakin meningkat dan perut akan bertambah besar (1,3 cm di bawah pusar Ibu). Kaki Ibu akan terlihat membengkak juga karena akumulasi dari air dan relaksasi dari ligamen di tubuh. Kemerahan di telapak tangan juga didapatkan akibat peningkatan hormon estrogen, hal tersebut tidak perlu dikhawatirkan.

Untuk beberapa wanita, efek samping dari pertumbuhan rahim adalah nyeri ligament bundar. Nyeri ligament Bundar adalah rasa nyeri tajam di satu atau kedua sisi perut yang terjadi karena meregangnya ligamen penunjang rahim. Rahim ditunjang atau digantung oleh pita ligamen tebal yang berada dari region inguinal (selangkangan) sampai ke abdomen (perut). Ketika rahim membesar karena kehamilan, ligament penunjang tersebut teregang dan menipis guna menjaga pembesaran rahim. Nyeri ini umum terjadi bila Ibu merubah posisi tiba-tiba atau berdiri dari posisi duduk atau berbaring, dan ketika batuk. Cara terbaik mengatasinya adalah berbaring dalam posisi nyaman dengan kaki diangkat lebih tinggi.

Banyak Ibu hamil khawatir berhubungan seksual akan menyakiti janin mereka. Jawabannya adalah tidak. Hubungan seksual aman di semua tahapan kehamilan. Namun keinginan berhubungan seksual berfluktuasi tergantung dari kecemasan, rasa lelah, pembesaran rahim, dan perubahan hormonal. Bicarakanlah secara terbuka dengan pasangan mengenai hal tersebut.

Pemeriksaan USG dapat dilakukan pada minggu ini. Pasangan orangtua dapat melihat jenis kelamin anak mereka dan pergerakan janin.



:) smile always




5 comments:

  1. besnya dear,
    doakan rai pulak ye...
    teringin sangat....

    ReplyDelete
  2. tq yunk.. :) insyaallah... kebaikan akan dtg segera... :)

    ReplyDelete
  3. jalan-jalan tengok kain lawa dan murah kat sini!

    http://dewarisankami.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. bahagia kan jaga baby dlm perut:') hiks... semoga baby dan mumy nya sihat sejahtera. take care sis!

    ReplyDelete