Followers

Monday, July 22, 2013

Nasi Ayam


sempena besday aku aritu...
gigih la masak nasi ayam ni

1st time buat...
alhamdulillah menjadi... walupun xla hebat mne kan..


asben suh aku repeat wat nasi ayam ni lg...
dr berbuka.. smbung makan tuk sahur...hehehe... 
lecheeeeennnnnn hoiiii...




aku ikut kt blog akk ni..




Bahan-bahan penyediaan ayam:

1kg ayam
1 inci halia
garam
air untuk merebus

cara2nya:
- basuh ayam bersih2 ..potong ikut suka la yer..nak kecik ker nak besar ker…masukkan dalam periuk..isi air…sampai ayam tenggelam..pasang api..rebus sampai setengah masak or ayam agak2 masak…saya suka masak…tapi jgn sampai hancurla..masukkan halia..perasakan gambar..biar cukup masin yer..kita nak guna air rebusan ni untuk masak nasi. 
- jangan lupa perap ayam yg dah di rebus tadi.


Bahan untuk penyediaan Nasi ayam:

1 biji bawang merah di mayang
2 biji bawang putih di mayang
kulit kayu manis
bunga lawang
cengkih
air rebusan ayam
5 cawan beras yg telah di basuh dan di toskan.
Sedikit hirisan halia

Caranya:
- Boleh tumis bawang + kulit kayu manis+bunga lawang+cengkih…pastu masukkan air rebusan ayam + halia…ikut sukatan masak nasi biasa…saya guna rice cooker..senang saja...jangan lupa tekan butang on..nanti nasi tak masak plak…rasa air stok tu..kalo suka nasi yg masin..leh tambahkan garam lagi...jgn terlalu masin…kurangkan garam dalam masakan yer…


Bahan perapan ayam:

1 biji bawang putih
sedikit halia
kicap cair secukupnya
1 sudu besar madu
1 sudu kecil serbuk lada hitam

cara perapan:
- senang jer…curahla kicap bagi rata kat ayam..masukkan madu…masukkan bawang putih+halia yg dah ditumbuk..serbuk lada hitam…gaul sekata..biarkan sekejap untuk sos meresap ker ayam..kemudian bolehla di goreng …jangan terlalu lama..sekadar merangupkan bahagian kulit ayam rebusan…kalau terlalu lama ayam akan keras.
- Air perapan jangan buang yer…kita boleh guna untuk buat sos kicap untuk nasi ayam nanti.
- sebelum hiding..sila ketuk ayam dan potong mcm kat kedai tu yer…senang skit nak makan..kalo tak ketuk mmg susah skit nak makan…keras…hehe
- hiaskan di pinggan yg mengandungi salad..boleh letak timun + tomato kalo suka. Ikut kreativiti anda.


Bahan untuk penyedian sos kicap:

1 sudu besar sos tiram
3 sudu kicap cair (atau guna lebihan sos dari perapan ayam tadi)
1 biji bawang putih
sedikit air 

caranya:
- masukkan lebihan sos dalam periuk…panaskan..tambahkan 1 sudu sos tiram..tambahkan kicap kalo kurang gelap..tambahkan sedikit air…siap.


Penyediaan sambal nasi ayam:


4 biji Cili merah besar – dikisar
2 biji bawang putih – dikisar
3 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos cili
garam
gula
air

caranya:
- mudah saja…masukkan kisaran cili merah besar + bawang putih ke dalam periuk..masak tanpa minyak yer…lepas tu masukkan sos tomato dan sos cili…kalo agak pekat..masukkan sedikit air…biarkan mendidih…kemudian masukkan garam + gula…sambal nasi ayam ni biarla manis…baru sedap…anak pun tak takut makan..lada merah basah ni agak pedas…perasakan gula…gula biar lebih..biar sambal manis..insyaallah sedap…terangkat.


Penyediaan sup nasi ayam:

- senang jer…gunakan air stok rebusan ayam tadi..kalo tak cukup tambahla sedikit air…tambahkan sup bunjut..kulit layu manis.+.bunga lawang+..buah pelaga..+ bawang goreng dan daun sup..perasakan garam…gula…siap…

6 comments:

  1. Replies
    1. try la... suke tang nasik.. sdp plk buh bunga lawang bagai tu.. slalu tgk mama buat xletak.. ni umie buh kunyit ckit.. nk bg nasik kaler kuning..

      Delete
  2. tingin pulak buka puasa nak mkn nasi ayam..ermmm

    ReplyDelete
  3. tq simple la..nak buat nanti buat berbuka puasa..

    ReplyDelete
  4. nyum...nyum..sedapnya akak suka sangat nasi ayam...

    ReplyDelete