Followers

Wednesday, April 30, 2014

Kelahiran anak kedua - DAYYIN

selamat hari rabu...
dh bace cite semalam.... 
stress hekk aku buh cite sekerat...kikikiki..
 bile dh anak dua... kne laju2 wat keje... 
dlm pantang pun kne bhgikan mase dgn btul... 

ni asben aku msih ade.... esok 1hb bru balek miri... 
ntah cmne nk handle..klu2 Dhia melasak sane sini xdgr kata... 
yg Dayyin plk meragam... ohhh sume dlm paleotak dh..
harapnye sume berkeadaan elok... n baik2 shj...


meh kite sambung cite sekerat tu...heeeee...

SABTU... 19hb 

mcm biase... bangun pagi.. lepas mandi.... terasa ngiluuuuuuu kat area pinggul...
dlm pikiran... ohh bby nk bukak jalan agkanye....
ckp kat asben.... cyg...ade rase ade rase....ngilu ngilu ckit....
asben kata... haaaa stanby2....kot bby nk kuar arini...

tengahari n petang..
makan macam biase.... ape yg aku nak makan... makan....
time tu aku order tat nenas kt blogger ziela rahman... 
puas aku makan stgh balang... hambek...
asal ke dapur je... ngap 2biji... sedappppp..

check tempahan prop... alhamdulillah..dh siap sblm tu..
siapkan tempahan design... alhamdulillah siap...

sempat g sopping kat Manjaku... g beli kelambu n sabun basuh baju tuk baby..

rase ngilu tu ade...tp biase2 je... leh lg jalan laju... 
aku masih lg.. larat dukung dhia... 

asben aku bwk kete pun slmber je..langgar lubang sane sini...bonggol2...haha...
kata biar bby trun kebawah.... wahh pepandai je asben aku tu...haha...

malam..
buat2 muke excited + takut tuk esok ari...fuh fuhhh...
cakap kat dhia... esok duduk umah dgn nenek ye... ibu nak g lahirkan adikbaby...

ati bdebor sbb igt esok ari ahad.. pagi2 nk pegi hospital.. nak induce...
rse nk nangis jgk...tp hilangkan perasaan tu dgn g kemas baju2... 
letak elok2 tepi almari.. 
dh letih pikir sakit ke sakit ke..... trus tlelap...
tjaga kul 4 pagi... xleh tido sakit sume badan...ke kiri kekanan sume xkena...
bangun tido atas sofa... lena smpi pagi... 


ok selesai cite ari sabtu...


AHAD 20hb 

bangun pagi... kul 7.30pg.. siap mandi pe sume..
sarapan... ( xigt aku sarapan ape...kui3..)
Dhia.. masih tido... alhamdulillah... klu tjaga cmfirm nangis nk ikut...

8.30 pagi
asben buh barang sume dlm kete... 
n aku g salam mama abah abg aku kakak ipar aku... makcik aku... 
ckp... doakan yg baik2..doakan senang bsalinnye....
salam ngn anak2 buah.... aku ckp... untie umie pegi ye... nk g lahirkan adikbby..
nnt kite tgk adikbaby ye...

gerak g hospital... dgn ati n pikiran POSITIF... nak pegi lahirkan baby.... 
gitu ko.. umpama nak keluarkan sesuatu dgn tenang...tp dlm mse yg same.. 
takut debor2...nk ckp cmne perasaan tu pun xtau la cmne...hehe..


9.00 pagi
masuk hospital bersalin Barakah dgn muke senyum..
bgtau nurse kat kaunter...kite dtg nak buat induce arini... 
nurse check kt kad klinik.... ckp.. oo dh lebih ari... 
tnye itu ini... tnye sakit x..ade tanda2 x... 
nurse bgtau... klu nk buat induce... kite check bukaan dlu...
kalau bukaan dlm 1cm & 2cm je... mmg boley tuk induce...
tp klu ade bukaan.. 3cm... xpayah buat induce... boley trus pecahkan air ketuban...

ok..redho aku dengar penjelasan tu... n dlm ati... doa mintak2...ade bukaan 3cm...

nurse sorg lg dtg... suh aku masuk kat labour room... tuk check bukaan...
baring dgn tenang.... check bukaan... digodek2 haaaa... tp slow2... ok la... xsakit.
nurse xpasti... 2cm ke 3cm... 
pastu tgk perut... masih lg tinggi.. jauh klu nak capai tuk pecahkan air ketuban....

pasang CTG.. contraction ade.. tp jantung baby lemah...
ku gosok2 perut... ckp kat adikbaby... jgn bg ibu risau...

9.40 pagi
g bersalin pki baju askar... kau mampooo!!..
sempat lg aku selfie...
beranak moden katanyeeee...


doc datang tuk check bukaan... suh aku kangkang... n rapat kan kaki ke peha... 
n dgn izin Allah... doc bgtau.. bukaan 3cm ni... atau lebih... 
dlm ati ni... allahuakhbarrr... sukeeeeeeeeeeeeeeeeeee....... sayang adikbaby...
doc suh aku tahan ckit... sbb ade rse sakit.. 
nk pecahkan air ketuban.. nk tgk air ketuban bersih ke idok.. 

ok dh selamat pecahkan air ketuban... n doc kata bersih... insyaallah xlame lg boley push..
doc pun pegi sambung keje kt klinik sebelah...
nurse yg jaga aku ade 2org... mmg pantau CTG tu... kejap2.. koyak kertas..
tgk graf n bacaan adikbaby... alhamdulillah... elok... jantung ok..contraction pun ok..

masukkan ubat berak....10mnit lepas tu..baru aku terasa nk g berak... 
mse dlm toilet... bukan byk pun berak..hahaha.. air ketuban je yg byk keluar...
aku nk teran ckit2 pun jd takut... kui3...

10.00 pagi 
tukar baju... baring semula atas katil..
pasang CTG lg... n nurse tgk.. contraction makin kerap...
mmg ye pun... aku dh rse ngilu kejap2 tu... 

post gmbr kt instagram.... sempoiiiii... tgh tahan contraction..leh lg amek gmbr....
hahahaha... lalu berlalu2 la bunyi notification  fb kt hp... 
ting ting ting ting... lepas senyap... baru aku rply...


dh wassap2 kat blogger ieza ngn ladiey gege... 
n mintak ieza up status kt group gojes.... fuhhh... doa2 diperlukan ketika itu...

11.00 pagi
rilex2 jgk la..tahan sakit tu.... time dtg contraction tu... 
menahann je aku smpi meringkuk2 mcm udang goreng..
sambil tangan..genggam kuat tangan asben..
( asben mmg leh teman duk dlm labour room... swasta kann )
nurse dtg bawak air milo..air zam zam.. ngn biskut..
aku just minum air milo tu je.. ngn air zam zam ckit...

borak2 ngn asben... buat lawak2 ckit... konon nk hiraukan sakit tu...
tapi idok nye... sakit dtg... mmg aku menahannn....
asben aku dh tlg gosok sane sni...

11.20 - 11.30 pagi
aku rase nak tkencingggg yg amatttt... tapi.. bile aku lepas.. xkuar plk kencing...
mane x nye... kat umah dh mnum..dtg hospital..mnum lg... 
jadi.. suh asben panggil nurse... bgtau aku nk kencing... boley bangun g toilet x...
nurse ckp...xboleyyy bangun... sbb dh pecahkan air ketuban..
takut nnt terus tbukak jalan baby tu..awk xperasan... tkut pape jd...

makanya... masukkan tiub kencing pulakkkkkkk.... 
mse nk buat tu... allah.... peritt wehh.. ngilu gile.. pedihhh... 
pastu nurse tekan2 tuk kuarkan kencing... pnuh weh bekas tu... 

12.00 tghri - 1.00 petang
rase contraction makin kerap... 2minit skali... n grafnye tinggi...
kul 1 nurse dtg.. check bukaan... dh 6cm...
fuhhhhhh.. aku dgor tu.. trus rse xsabarnye xpush...haha..
lps tu.. bru aku mnum air selusuh yg asben buatkan...

ckp kat asben.... mintak2..jgn smpi lepas asar bby lahir...

nurse tnye..ade rse nk teran ke x... aku ckp xde... sakit kt pinggang je...
lps tu nurse cucuk kt pinggul belah kiri... masukkan ubat tahan sakit...

1.30 petang - 2.30 petang
menahan contraction yg dh dtg sakitttttt sgt tu... ngilu abes kaki2 aku...
 pinggang sume la..
asben dh selawat2... gosok2 pinggang aku... sapukan dgn air zam zam...

dr awal rse contraction tu aku mmg baca2 je la...
 ade dierg lekat kertas doa2 kt depan mata...
kat almari2 ubat dierg... so mmg itu je la aku bace...

rasenye... terlelap sekejap... xtau la lame ke tidak...

dtg contraction... aku tengok graf mmg tinggi... n rapat....
time tu... ALLAH ALLAH ALLAH  selawat nabi.. je la kt bibir ni...
ngerang jgk aku tahan sakit....tangan dh mmg genggam tgn lengan asben je..
aku baring ngiring... nurse mmg dh ade kt tepi aku... 
tolong urut2 gosok2 kt pinggang pinggul...
nurse suh aku sedut gas... tp aku xsedut...huhu....

3.00 petang - saat2 meneran
nurse sorg lg dtg.. check bukaan... katanye ckit lg nk 10cm..
awk jgn teran dlu... takut kat dlmnye tu... nnt bengkak... 
klu awk teran takut tkoyak yg belah dlm tu.. tahan dlu... 
n baru la aku sedut gas... nurse kata tuk kurgkan rase sakit...
tp dh nmenye sakit nk bsalin... mmg sume xlaku la time tu...kikikiki..

dgn redhonye.. aku tahan... tggu aku dh nmpk doc depan mata... baru aku push...
alhamdulillah... dan dan tu jgk..doc sampai... n preparekan sumenye depan mata aku... 

n trus lah...kisah teran meneran

sakit dtg je.. aku teran...
sakit dtg je... aku ngerangggg tahankan sakit.. jerit2 jgk la kirenyeee... huhu..
doc kt depan .. nurse kiri kanan.. n asben yg duk gosok2 bahu aku..gosok dahi aku...

byk kali jgk aku teran... asben yg tgk sume tu...
katanye... mse aku teran smpi nk nmpk kepala bby kt tmpt tu... agak lame jgk la...
smpi aku kepanasan... asben tlg kipas2 kan pki buku... bg mnum air zam zam..
sedut gas lg... 
terannnn byk kali... selang2 dgn sedut gas....
yg doc ngn nurse... bile aku time teran tu... 
ok ok... gudddd.... ckit lg... curi nafasss...guddd guddd.. 
aku teran tu... terann jnis yg pnjang... bukan teran ckit2... mmg btul2 aku teran.. 
aku rse smpi abes nafas aku...ngerang aku pun dh xbunyi...huhu..
smpi suh curi nafas pun aku dh xtau dh cmne nk buat...

yg aku igt... agknye mse kepala bby dh mmg nk kuar... 
aku rase sakit yg amat sgt kt aku punye tu...
pedihh kepanasannn cmtu la... rase mcm nk pecah pepet aku...huhuhu..
lepas tu doc kata dh kuar kepala... skali lg aku teran kuat2 smbil ngerang yg amat kuat...
kata asben...adikbaby meluncur laju disambut oleh doc... 
dgr tangisan baby..
terus aku... lega nye YA ALLAH...
ALLAHUAKHBAR...
baby letak kat ats perut... aku tgk.. biru2 ungu ha bdn baby... 
cmpur ngn darah2 kt rmbutnye...

doc ckp... ok puan dh selamat..alhamdulillah... baby GIRL ye... 
asben cium dahi aku... tangan aku...
tapi aku..masih lg gengganm kuat tgn asben..ngeh3...

doc gunting tali pusat... n baby dibawa ke meja sebelah..tuk dibersihkan...
tangisan baby je la yg buat sumenye riuh rendah ckit...hihihi..
kuat adikbaby nangis..

n doc kuarkan uri n proses jahit.... alhamdulillah.. 


xbyk koyak n terkoyak sndiri...
3jahitan je rasenye.. 
mse jahit tu... aku rilex sbb xrse.. kne bius 2 kali... fuhhh... selamattt xrse pape.....

lepas jahit... doc tekan2 perut aku... tuk kuarkan darah beku... 
dh siap sume... terus aku dibersihkan.. n dibawa ke wad...


lahir lah anakanda yg kedua... 3.17petang.. 20/04/2014..



NUR DAYYIN UQAILAA



HEBAT KAN JADI ORG PEREMPUAN...
:)

17 comments:

  1. ok..seyes rindu nak ngandung lagi...:D nikmat sakit bersalin tu x dapat nak di kata..

    ReplyDelete
  2. fuh..fuh...semput meneran!akak napas pendek smpai kena marah ngan nurse....Alhamdulillah selesai sudah...

    ReplyDelete
  3. touching gak baca nih..debor plak nak bersalin nnt..wuuuu..

    ReplyDelete
  4. holoh2..homeynye..geram je tgok die nguap tu........Alhamdulillah dah selesai semuanya...

    ReplyDelete
  5. part nk kencing tu sama..rasa nk kencing tp xkeluar..dah masuk tiub kemain byk kan..huhu..

    ReplyDelete
  6. rindu nye nak mengandung lagi..ehehe..padahal 2 tahun beturut pregnant..hehehe..dah rindu balik...

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah. fuh buat ku x sabar gak nak meneran haha..

    ReplyDelete
  8. Ohmai..touching..nangis aku..huhu..tetiba seram blk nk ngndung..huhu..

    ReplyDelete
  9. Umie. Terbayang-bayang lagi saat melahirkan Arissa. Rindu nya. Subhanallah. Indahnya menjadi wanita kan?

    Alhamdulillah selamat keduanya. Buat adik baby, semoga menjadi anak yang solehah.

    ReplyDelete
  10. hampir nangis baca mengenangkan pengalaman sndiri nak bersalin..wlpon i end up kena potong perut tp ya aallah sakitnya contraction sampai teran tu i rs mcm u rs

    ReplyDelete
  11. Dah 4x alami bnda yg sama..
    Rasanya dah tak sanggup dahla nk meneran..haha
    Sebab tak ckup napas kekdahnya..
    Alhamdulillah skmt ahirnya sis
    Swlamat berpntg ye sis

    ReplyDelete
  12. woww alhamdulillah n congratulations
    tengah berpantang la ni yer..
    salam kenal...lesung pipitmu sangat dalam hokeh! sweet ;)

    ReplyDelete
  13. Teringat2 susahnya nak push tu.. ngerinya umie

    ReplyDelete
  14. bile bace balik org nak bersalin terus rasa mcm nak nangis...haha gile ke hape..okey tetibe cuak pulak dah...fuhfuh!

    ReplyDelete
  15. baru sempat baca....hua..masih teringat-ingat lagi tau bersalin hari tue...

    ReplyDelete
  16. Sy tgh tunggu hri nk bersalin bby first.. Bca kisah kawan2, rasa mcm tak sbar pn ada.. Terfikir2 jgk mcm mna agknya sakit bersalin ni..

    ReplyDelete