Followers

Wednesday, August 15, 2018

Pengalaman kakak Dhia di Alam Ria Pasti

Assalamualaikum.
Sihat ke korang.. aku arini mcm tingtong plk. Pening kepala mcm nk muntah..
Malam td kakak dhia masa tgh makan kata xnak dah. Baru lepas basuh mulut. G bilik air. Muntah selambak..huhuhu..
Cuaca panas sgt kot kan. Badan pun rasa xbest. Mulut pun rasa xsedap. Alaaahaiii. Arini g sekolah mcm biasa.harap kakak dhia okey2 je kt sekolah.

Ok lah. Rini nak cite ckit pengalaman kakak Dhia join Alam Ria Pasti.



Masa awal2 Dhia terpilih tu.die ada cakap.
Ibu. Kakak kene baca cerita. Masa ni awal bulan 7. Aku pun yeke yeke je la. Esok nye lg. Ibu. Kakak tadi kene ingat yg ni. Sambil tunjukkan aku teks cerita tu.

Woahhh. Mmg betul kene baca cerita nih.
Aku tgk la teks tu.. baca2. Lg skali aku mcm terkejut sbb word2 kt teks tu mncabarnya tuk budak 6 tahun..haha.terus dlm hati. boleh ke Dhia ni hafal.
Ade 13 perenggan oiii.

Pstu lepas seminggu tu. Baru Cikgu wasap bgtau yg Dhia terpilih tuk masuk pertandingan bercerita.. n suruh aku tengok2 kn kat rumah. Means mmg kene baca kat rumah..hohooo..

Kat umah suruh baca mmg tak lah. Asyik mainnn je. Baca 1 prenggan yg awal tu je. Lain2 tak baca..

Sudahnya dgn aku pun ikut hafal lah.. kite ye la baca 2 3 kali dah ingat weyy.. budak 6tahun. Festime plk lagi. Mmg 20 kali baru ingat. Haha. 1 baris 1 baris la baca tuk dhia hafal tu.

Teks die gini.
Bismillahirrahmanirahim.
Assalamualaikum w.b.t
Yang dihormati tuan pengerusi majlis, barisan panel hakim yg arif TUNGGAK KEADILAN, tetamu kehormat, dan sidang hadirin yg dimuliakan.
Saya. Nur Dhia Khadeeja bt Mohd Termizi dengan membawa 1 kisah moga membawa IBRAH. Tajuk cerita saya ialah Ketabahan dan ketaatan Nabi Ayub Alaihissalam kepada Allah..

(Font besar tu aku rasa wow sgt sbb Dhia susah nk baca)
Ok ni perenggan pertama.

Perenggan2 lain tu ayat die gini.
Memupuk keperibadian yang unggul.
Dalam menempuh segala jenis mehnah dan cabaran.
Iblis durjana turut memainkan peranan.
Merencanakan 1 muslihat bagi memperdayakan Nabi Ayub.
Untuk merealisasikan rancangannya itu.

Gituuu ayat2 die.
Mmg kdg bile baca dah ter laju. Ayat2 atas ni Dhia baca tersasul. Jadi cikgu n aku tekankn ckit lah. Baca slow2 ke pe ri ba di an.. hahaha 1 1 ko. Allahu.baru ajar ckit nih wey..
Aku kat rumah mmg naga je la. Kat sekolah xtau la cikgu jadi naga tahap berapa hahahaha.

2minggu sebelom pertandingan. Dhia xbelajar dah.. kene dtg sesi pagi (dhia sekolah sesi ptg) pastu hafalkan cerita ni je la.
So dlm 2 minggu tu lah nampak Dhia betul2 boleh hafal. Abes dah sepanjang masa kene baca. Maunye xhafal.
Ibu sempat jugak lah buat kn props tuk cerita kakak.



Pertandingan tu 29hb 7.
Kire prektis hafal ni dlm sebulan jgk la kan.

So hari pertandingan tu.
Buat kat Sekolah Agama Bukit Naga.
Sebelah kampung ni je pun..
So malam tu mmg bg dhia tido awal lah. pagi tu nk kene daftar kul 7.30pagi.

Elok la sume bangun dalam mood bagus. Dayyin Diysa tu. Mujurrr. Klu x mau nanges2. Ade yg kene tinggal rumah nenek.
Sarapan ape sume siap2. Singgah kedai beli roti air kotak.
Smpai sekolah. Terus g kat cikgu. N cikgu bg la sarapan 1 plastik. Ade roti n air kotak. Dhia makan la jgk ckit. Takut jgk kot2 klu jenis nk tkucil2 kan. Nevessss sgt ke hape.
Tp tgk Dhia ok je. Duduk elok je makan.
N last2 tu sebelom masuk kt kelas buat petandingan tu. Suruh dhia baca2 jgk yg mana die xhafal sgt tu.



Smpi la giliran bercerita tu. Lelaki dulu baru perempuan.
Hihi. Seronok tengok anak2 lain baca. Ade yg suara slow sgt. Ade yg kuat bagai nak pecah mic.hahahaha. semangat2. Macam2 pesen ada.
Mak ayah yg tengok dduk kat luar ni plk tjenguk2 kat tingkap. Aku tengok. Mmg sejukkk hati bila tgk anak g bdiri kat depan baca dgn pnuh semangat.
Bila anak dierg baca. Bg laluan la nk masuk. Duk tepi pintu tu. Nak rakam pe sume..hihi.



Bila time Dhia baca. Aku yg rakam lah. Dayyin n Diysa ayahnya jaga kat luar.
Giler bedebor wey. Jantung dup dap dup dap laju. Rasa nk nanges pun ade.. sebaakkkk weyyy tgk anak baca depan tu.aku rakam smbil gigil2 tgn.hahaha.. dhia baca suara kuat. Tp xkuat sgt la. Biasa2 je. Jd jelas la ape yg die baca tu. Alah2 anaakkk..

Selesai baca aku pun yeayyyy.. goodjob kakak dhia.
Bangga pun ye.. rasa kembang2 dah aku ade anak yg berani mcmni.. dlu aku sekolah Pasti jgk. Aku masuk pertandingan nasyid.hihi. mengimbauuuu kenangan masa kcik2.

So lepas baca ade la dlm 15 minit cmtu. Dayyin Diysa dah xleh diam plk.haha. mngantuk lah tu. Yela bgun awal sgt kn.
Semangat nk g tgk kakak pertandingan.

Mintak balik la kat cikgu. Cikgu pun benarkan. Kami pon balik lah. Result tggu kat wasap je.dlm kul 1ptg cmtu lah.
Cikgu wasap gtau sume result.
Aku tgk nama Dhia xde..haha.
Aku dlm hati.. memang xmenang ape2 nih.
Trus tnya kat wasap tu. Dhia khadeeja dapat no x? Xterbalas plk cikgu. Sbb masing2 duk tnya2 dlm tu anak dpt no berapa..hhaha

Rupenye mmg x dapat. Hehe. Dhia dapat no 7 dr 9 org yg bertanding tu.
Ok lah.. xdapat pun xpe. Dapat baca depan orang ramai pun dah kire bagus sgt sbb berani.
Bile tnya dhia. Kakak berani x baca td?
Dhia jawab.. kakak berani tp macam malu..
Kuikuikuiii maluuu je rupenye. Ok lah. Festime gitu lah nak.. esok2 msuk lg dh xmalu dh.. mcm ibu. Smpi abes sekolah duk atas pentas masuk nasyid..hahaha.

So pengalaman ni. Ibu rasa sgt bangga dgn kakak dhia.
Anak yg berani. N buat je ape cikgu suruh walaupun lambat nk hafal n tersasul2 baca..hihi.
Xpe baca je lama2 ingat lah.
Pesan kat dhia nnt klu kakak dapat baca n lancar.. mesti nnt dapat hadiah.

Ari jumaat lepas. Pasti meraikan lah anak2 yg jpin Alam Ria Pasti. Dapat la sorg 1 beg n sijil penyertaan n dapat 1 box ayam grg KFC .



Ibu harap kakak dhia seronok n nak masuk lagi pertandingan2 mcmni. Hehe.

Goodjob anak ibu.
Sayang kakak.

K babaiii.

No comments:

Post a Comment